Karate-do voor 50-plussers

Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de Nederlanders boven de 50 jaar graag zou willen sporten, maar dat op dit moment nog niet doet. Dat ook 50-plussers karate beoefenen is niet iets nieuws, het is alleen nog niet zo bekend.

Bij veel karatescholen beoefenen al vele 50-plussers Karate-do. Door het doorlezen van deze pagina hopen wij ook u te informeren, inspireren en te stimuleren om bij ons te starten met de karatelessen.

 

Karate voor 50-plussers, hoe werkt dat nou bij Shidoshi-do?

Bij ons kunnen alle 50-plussers bij ons terecht. Wij behandelen deze groep niet anders dan de wat jongere karateka’s in onze volwassenengroep, maar besteden wij natuurlijk wel aandacht aan bijv. aangepaste oefeningen als sommige oefeningen fysiek niet (meer) zo goed lukken.

Bij oefeningen waarvan bekend is dat deze voor 50-plussers fysiek wat lastig kunnen zijn, past Sensei Antonio de oefeningen aan of bedenkt hij andere oefeningen die hetzelfde doel bereiken als de oorspronkelijke oefeningen.

Als een oefening tijdens een karateles te zwaar blijkt te zijn of fysiek niet haalbaar is om te doen, speelt Sensei Antonio hier direct op in en is hij in staat om in dit soort gevallen te improviseren en de oefening ter plekke aan te passen, of een andere oefening te geven, zonder dat dit ten koste gaat van de karate techniek die op dat moment getraind wordt.

 

 

Het maximale uit een karateles halen

Dat een karateka 50 jaar of ouder is, betekent bij ons zeer zeker niet dat diegene niet meer mee kan komen en sportief gezien niet meer het maximale uit zichzelf kan halen. Onzin vinden wij.

Iedereen traint bij ons op zijn/ haar eigen tempo, niveau en energie wat diegene tijdens een karateles kan geven. Wij stimuleren iedereen om iedere karateles zoveel mogelijk energie in een training te stoppen als diegene zelf wil en kan.

Sensei Antonio wisselt elke week en elke karateles een fysiek zware/ intensieve training af met minder zware/ intensieve trainingen. De ene training is fysiek een stuk pittiger waarbij de volgende training een stuk minder zwaar is of iets wat er tussenin ligt. Op deze manier maken wij uw lichaam stapsgewijs fitter en sterker.

In alle gevallen bepaalt u zelf hoeveel energie u in een training kan/ wil geven. Wij stimuleren u alleen om het maximale uit een karateles te halen. Bent u een keer vermoeid of heeft u op een avond minder energie dan normaal? Helemaal geen probleem. U kunt dit voor de karateles bij Sensei Antonio aangeven, dan houdt hij daar rekening mee. U doet dan op die avond dan lekker mee op een wat rustiger tempo. Dat is helemaal geen schande.

 

 

Waarom op latere leeftijd nog beginnen aan Karate-do?

Karate-do is er voor jong én ouder. U vraagt uzelf misschien af waarom u op latere leeftijd nog zou beginnen met Karate-do?
Ten eerst omdat u sportief gezien op latere leeftijd zeker niet per definitie al bent afgeschreven!

De meeste 50-plussers zijn nog heel erg gezond en vitaal, kunnen het lichaam nog behoorlijk trainen en (sportief) fysiek aardig belasten om sterker te worden. Maar dat is zeker niet alles!

Karate-do:

  • maakt u fit, u bouwt een hele goede conditie op
  • maakt u vitaal sterker
  • geeft plezier in het sporten met elkaar, mede doordat iedereen elkaar tijdens de les kan helpen, op aangeven van de leraar
  • biedt tijdens het lekker meetrainen ook gezelligheid vanuit de groep waar u mee traint
  • traint alle spiergroepen van uw lichaam
  • traint het geheugen door het leren en onthouden van verschillende Kata’s (een reeks bewegingen in de vorm van een denkbeeldig gevecht)
  • traint motorische vaardigheden (de grove en fijne motoriek) waardoor u na verloop van tijd ook in het dagelijks leven beter kunt lopen en bewegen
  • traint niet alleen uw fysieke lichaam maar ook uw geest. Voor, tijdens en na een training besteden wij bij Shidoshi-do aandacht aan de mentale aspecten van de Karate-do vechtkunst
  • geeft u energie. Alle energie die u in een karateles stopt, krijgt u na de training, als u thuis bent, in veelvoud weer terug!
  • is bij uitstek geschikt om zelf te bepalen hoeveel energie u in een karateles kunt/ wilt stoppen, waardoor u zelf de controle heeft over hoe zwaar u uw lichaam die avond (sportief) gaat belasten
  • maakt u weerbaar. Naast alle sportieve redenen om met Karate-do te beginnen, leert u tegelijkertijd met karate technieken van de Shotokan karatestijl om uzelf en/of uw naaste te verdedigen/ te beschermen.
  • geeft u heel veel zelfvertrouwen doordat u fitter wordt, weerbaarder wordt en door het behalen van successen zoals bijv. het behalen een nieuwe band(kleur)

 

Bij ons leert u niet alleen de afzonderlijke karate technieken, maar leert u ook:

  • omgaan met agressie/ gevecht situaties
  • zelfverdediging – zonder wapens, met gebruik van de karate technieken die u heeft geleert én met extra/ specifieke zelfverdedigingstechnieken
  • zelfverdediging – mét wapens zoals bijv. een steekwapen. Wij leren u in eerste instantie om een aanval met een steekwapen onschadelijk te maken en een aanvaller meteen te ontwapenen zodat u en/of uw naaste bij een levensbedreigende situatie, veilig kunt wegkomen en de politie kunt waarschuwen
  • met bijv. een steekwapen, aan te vallen. Als vechtkunst is Karate-do in de kern alleen bedoelt om uzelf en/of uw naaste te verdedigen, maar bij het leren ontwapenen van een steekwapen moet u ook leren om met een steekwapen te kunnen aanvallen. Als u op de juiste manier met een steekwapen kunt omgaan, kunt u een aanvaller ook veel beter (leren) ontwapenen.

 

Bij het oefenen van verdedigingen van aanvallen met een steekwapen wordt er in onze Dojo geoefend met een daarvoor speciaal ontwikkeld houten mes, gemaakt van hoogwaardig eikenhout. In de vechtkunst worden deze houten messen Tanto genoemd (zie onderstaande afbeelding).
Een Tanto is absoluut niet scherp en is daarom zeer veilig om mee te oefenen en heeft bovendien het juiste gewicht en vorm om een mes als steekwapen goed na te bootsen.

Tanto

 

 

Op latere leeftijd uw zwarte band behalen? Het is absoluut ook voor u weggelegd!

Een groot aantal van de 50-plussers die op dit moment al bij karatescholen trainen, behaalt op latere leeftijd nog gewoon een of meerdere Dangraden van de zwarte band!

  • Voor het zwarte band examen kunnen karateka’s vanaf 60 jarige leeftijd bij de Karate-do Bond Nederland (KBN) via het Bijzonder Danexamen een apart examen afleggen. Het grote verschil van het Bijzonder Danexamen in vergelijking met het reguliere Danexamen is dat het Bijzonder Danexamen een besloten examen is en dat deelnemers van dit examen op een andere manier worden beoordeelt waarbij er op een andere manier gekeken wordt naar een zwarte band examen
  • Iedereen die bij Shidoshi-do traint kiest automatisch voor de uitgebalanceerde zwarte band examenprogramma’s van het Shotokan 4e Platform (S4P), dat onder de vlag en toezicht van de KBN, officiële zwarte band examens afneemt.
    .
    In de meeste gevallen zal iemand in de leeftijd van tussen de 15 en 59 jaar het reguliere zwarte band examen afleggen, tenzij iemand een geestelijke of lichamelijke beperking heeft en dit met een verklaring van een (huis)arts kan aantonen. In dat geval komt diegene ook in aanmerking om het Bijzonder Danexamen af te leggen.
    .
    Bij het S4P kunnen examenkandidaten vanaf 40 jaar en ouder bij het laatste examenonderdeel zelf kiezen voor 2 ronden van 2 minuten vrij sparren of voor een minder zwaar/ intensief examenonderdeel, wat tevens met een partner moet worden uitgevoerd.
    .
    Heeft u vragen over het bovenstaande? Dan kunt u deze altijd aan Sensei Antonio stellen.

 

Is uw interesse in Karate-do bij u gewekt?

Vraag dan hier vrijblijvend 2 gratis proeflessen aan, kom bij ons twee karatelessen meedraaien en ervaar zelf hoe leuk, spannend, uitdagend en gaaf Karate-do bij Shidoshi-do is.

.
Wilt u ons liever eerst nog een of meerdere vragen stellen, dan kan dat natuurlijk ook!
Klik dan hier om contact met ons op te nemen.