Lesopbouw en Lesinhoud Shidoshi-do

Bij Shidoshi-do wordt veel aandacht geschonken aan alle aspecten die de Shotokan Karate-do vechtkunst in zich draagt. De lesopbouw is een zinvolle combinatie van Oosterse en Westerse bewegingsprincipes waarbij ook de Japanse karatetraditie iedere karateles een belangrijke plaats heeft. Bij Shidoshi-do vinden wij het belangrijk dat niet alleen u en/of uw kind iedere karateles iets moet hebben geleert, maar ook vooral plezier heeft gehad in de karateles.

Bij ons is elke karateles iedere week weer anders, ondanks dat bij beginners de eerste 3 karate jaren er tijdens de lessen veel moet worden herhaalt. Onze Sensei zorgt ervoor dat er in iedere karateles toch veel variatie zit waardoor geen enkele karateles hetzelfde is. Tijdens iedere karateles is er veel aandacht voor de technische vaardigheden van de karatetechnieken en wordt er regelmatig gewerkt aan het verbeteren van ieders conditie.

Tijdens onze lessen wordt er regelmatig gewerkt met de handpads en trapkussens om op een veilige manier stoten en traptechnieken te kunnen oefenen. Op den duur zult u/ uw kind geleidelijk aan steeds beter leren hoe een stoot, trap of verdedigingstechniek moet worden uitgevoerd, wat de kracht is van een karatetechniek en leert men om ieders kracht onder controle te krijgen en te beheersen. Tevens zal het incasseringsvermogen van u/ uw kind worden verhoogd doordat de handpads en trapkussens zoveel mogelijk op het lichaam worden gebruikt en de karateka ervaart wat het is om (gecontroleerd) via een handpad of trapkussen te worden geraakt.

 

De lesopbouw en lesinhoud

Iedere karateles bevat de volgende onderdelen:

1. inleiding (standaard iedere les):
a) stiltemoment/ Japanse groetceremonie (korte meditatie) wat in het Japans mokuso (spreek uit als *Mok-so*) wordt genoemd. De eerste mokuso is bedoeld om de overgang te maken naar de karateles. Het dagelijks leven moet tijdens de les mentaal/ geestelijk opzij worden gezet zodat de karateka’s zich alleen concentreren op de komende karateles.
Karate-do vergt zowel fysiek als mentaal veel van het lichaam en eist 100% concentratie van lichaam en geest.
De Japanse groetceremonie helpt bij het zowel fysiek als mentaal voorbereiden op de karateles.

b) warming-up (met daarin regelmatig conditie en krachttraining) gevolgd door het rekken en strekken van de belangrijkste spieren en gewrichten. Onze Sensei zorgt iedere karateles voor een andere en gevarieerde warming-up

In de periode oktober t/m maart (tijdens de koelere wintermaanden) geeft onze Sensei regelmatig een Tae-Bo warming-up.
-> In de jeugdgroep zal dit een workout zijn van ca. 15 minuten.
-> Bij de volwassenen zal dit een workout zijn van maximaal 25 minuten.

Klik hier voor meer informatie over de Tae-Bo warming-up.

 

2. kern (inhoud verschilt iedere les):
Onderstaande onderdelen komen niet allemaal tegelijk en niet iedere les aan bod.
Onze Sensei varieert iedere karateles de inhoud en thema van de les. 

* kihon: het aanleren van basistechnieken uit het Shotokan Karate-do arsenaal en het onderhouden en verbeteren van de reeds geleerde basistechnieken

* kata: het oefenen van een vaststaand patroon bestaand uit een aantal aanvallen en verdedigingen, waarmee een denkbeeldig gevecht met meerdere (denkbeeldige) aanvallers wordt gedemonstreerd. Het Shotokan Karate-do kent 26 officiële kata’s, welke door Grootmeester Gichin Funakoshi zijn ontwikkeld, met elk een accent op specifieke karatetechnieken, standen en (bij sommige kata’s) sprongen

* kumite: het oefenen van de Kihon Ippon Kumite gevechtscombinaties met een partner waarbij karateka’s vast gestelde aanval, verdedigingen en tegenaanvallen trainen. Onze Sensei let hierbij strikt op de veiligheid van onze karateka’s

* verdieping Karate-do: het leren van o.a.:

      • renzoku Waza (combinatietechnieken).
        In het begin zullen de Renzoku Waza oefeningen bestaat uit een reeks relatief eenvoudige technieken uit de Kihon.
         
        Na verloop van tijd zullen de Renzoku Waza steeds iets uitdagender worden, waarbij er per Kyu graad (bandkleur) op wordt gelet wat karateka’s per niveau aan kunnen, zodat de Renzoku Waza’s altijd op niveau zijn.
      • worptechnieken en leren valbreken 
      • kata’s van hogere band niveau
      • jiyu Kumite trainingen. Deze Kumite vorm betreft het vrij gevecht/ sparren, zonder de vastgestelde aanval, verdedigingen en tegenaanvallen.
        Met deze vorm trainen karateka’s o.a. hun reactievermogen, soepel leren bewegen en zich daarbij logisch te verplaatsen, vermogen tot het timen en plaatsen van aanvallen, verdedigingen en tegenaanvallen waarbij zij gebruik mogen maken van alle Karate-do technieken die zij beheersen.
        Bij deze training is het gebruik van vuistbeschermers verplicht.
      • Trainen van Bunkai. Om een Kata beter te leren kennen hebben wij Bunkai trainingen.
        Bij het trainen van een Bunkai worden de denkbeeldige tegenstanders die in een Kata zitten, vervangen door een fysieke tegenstander (d.w.z. een karatelid/ partner).
         
        Met een Bunkai oefenen karateka’s samen met een partner alle technieken van een Kata in een Kumite vorm, in exact dezelfde volgorde als deze in een Kata voor komt. Wanneer karateka’s een Bunkai vloeiend kunnen uitvoeren/ tonen, dan demonstreert een Bunkai een Kata in Kumite vorm: een ingestudeerd gevecht tussen twee karateka’s.
        Bij de meeste karatescholen wordt een Bunkai getraind met twee karateka’s (1 aanvaller en 1 verdediger), maar kan ook worden getraind met
        1 verdediger en meerdere aanvallers.
      • Zelfverdediging met Karate-do. Het leren en beheersen van praktische zelfverdedigingstechnieken waarbij onze leden leren om zichzelf te verdedigen tegen aanvallen van zowel met en zonder een steekwapen.
        Deze zelfverdedigingstechnieken kan iedereen buiten de Dojo in een noodsituatie, direct gebruiken met als enige doel zichzelf of een dierbare familielid of vriend/ vriendin te verdedigen tegen een kwaadwillende/ agressor als deze een aanval of een gevecht begint, zonder daarbij de aanvaller letsel toe te brengen.

         
        De zelfverdedigingstechnieken die onze leden bij Shidoshi-do leren zijn op geen enkele wijze bedoeld om een persoon (wel of geen kwaadwillende/ agressor) bewust letsel van welke aart dan ook toe te brengen. Het doelbewust toebrengen van letsel is in strijd met alle gedragsregels van iedere Japanse vechtkunst en zal naast de reguliere strafwetgeving worden bestraft, ook binnen de gemeenschap van Karatescholen worden veroordeeld, wat er voor zou kunnen zorgen dat diegene geen lid kan worden bij een Karateschool.
        Wij van Shidoshi-do keuren dergelijk gedrag van een ieder die de gedragsregels schendt heel duidelijk af en wordt door ons dan ook absoluut
        niet geaccepteerd.

          
        Door het regelmatig trainen/ oefenen van de zelfverdedigingstechnieken kan men deze technieken na verloop van tijd (alleen) in een noodsituatie, buiten de Dojo direct gebruiken als dat echt nodig is.
         
        Bij het oefenen van verdedigingen van aanvallen met een steekwapen wordt er in onze Dojo geoefend met een daarvoor speciaal ontwikkeld houten mes, gemaakt van hoogwaardig eikenhout. In de vechtkunst worden deze houten messen Tanto genoemd (zie onderstaande afbeelding).
        Een Tanto is absoluut niet scherp en is daarom zeer veilig om mee te oefenen en heeft bovendien het juiste gewicht en vorm om een mes als steekwapen goed na te bootsen.

    Tanto

3. afronding (standaard iedere les):

* stiltemoment/ Japanse groetceremonie (korte meditatie) – mokuso. De tweede mokuso is bedoeld om na iedere karateles de overgang te maken naar het verlaten van de Dojo. De karateles moet daarbij naar de achtergrond raken (terug in de kast) waarna het dagelijks leven weer op de voorgrond moet komen. Karate-do moet ten alle tijden in de Dojo blijven en moet men niet meenemen naar buiten.