Tae-Bo Warming-up bij Shidoshi-do

In het kader van opbouwen van conditie en het verbeteren van de coördinatie van het lichaam, geeft Sensei Antonio in de koelere wintermaanden regelmatig een Tae-Bo warming-up.

 

Wat is Tae-Bo? 

  • Door Billy Blanks ontworpen als een fitness workout met Martial Arts/ zelfverdediging componenten (trappen en stoten)
  • Billy Blanks is een Amerikaanse Martial Arts beoefenaar, acteur en ontwikkelde later Tae-Bo en werd sindsdien Tae-Bo instructeur
  • In de jaren ‘90 wereldwijd zeer populair en geschikt om in zowel sportscholen als thuis in de woonkamer te beoefenen met Tae-Bo DVD’s/ Blu-ray’s
  • Tae-Bo omvat een combinatie van verschillende patronen van trappen en stoten op dance muziek met een goeie beat, waarbij er af en toe een aantal rustmomenten zijn ingebouwd
  • Bij Tae-Bo kan een ieder voor zichzelf bepalen hoe zwaar je het voor jezelf maakt. Heb je veel energie, dan kan je met Tae-Bo lekker gasgeven en flink zweten. Heb je een keer wat minder energie, dan kan je het iets rustiger aan doen en zelf wat meer rustmomenten pakken, terwijl de rest lekker doorstoomt

 
Natuurlijk stimuleert Sensei Antonio iedereen om altijd zoveel mogelijk mee te doen met zo min mogelijk rustmomenten.
Omdat er na de Tae-Bo warming-up uiteraard nog een hele karateles volgt, zal Sensei Antonio de Tae-Bo warming-up voor de jeugd beperken tot
ca. 15 minuten en voor de volwassenen maximaal 25 minuten.

Je moet na de Tae-Bo warming-up natuurlijk nog genoeg energie hebben om de karateles normaal te kunnen volgen.

Een leuk weetje: Normaliter bestaat een reguliere Tae-Bo training bij een sportschool/ fitnesscentrum uit een volledige Workout van 1 tot 1,5 uur

 

Waarom is Tae-Bo een goede aanvulling als warming-up? 

De Tae-Bo warming-up is een hele leuke aanvulling vanwege:

  • de leuke en eenvoudige karate-fitness combinaties
  • gebruik van lekkere fitness muziek
  • de afwisseling op de reguliere warming-up
  • een uitstekende manier om op een goede en gezonde manier conditie op te bouwen, zeker als Tae-Bo met enige regelmaat wordt herhaalt
  • naast het opbouwen van conditie, ook karatetechnieken worden getraind
  • dankzij de verschillende Tae-Bo oefeningen, naast karatetechnieken ook de coördinatie van het lichaam wordt getraind 
  • bij Tae-Bo kan een ieder voor zichzelf bepalen hoe zwaar je het voor jezelf maakt (zie hierboven). Als je het bijv. even niet kan bijbenen, dan kan je zelf beslissen om een extra rustmoment in te bouwen door het gebruik van de “rustoefening”. Zodra je weer verder kan, pak je de draad weer op en volg je de Tae-Bo oefening waar men op dat moment mee bezig is.

 
Omdat Tae-Bo toch wel intensief kan zijn en je er goed door kan gaan zweten, worden de Tae-Bo warming-up alleen gegeven in de periode oktober t/m maart (tijdens de koelere wintermaanden).

Zodra het vanaf de lente/ zomerperiode te warm wordt, worden er geen Tae-Bo warming-up meer gegeven. Vanaf oktober kan men dan weer Tae-Bo warming-up verwachten.